Aan de Ambachtsweg 8 is Transportbedrijf te Loo gevestigd. Te Loo is een familiebedrijf met een geschiedenis van 103 jaar die haar roots in Eefde heeft. We gaan in gesprek met Henri te Loo, als vierde generatie eigenaar van Transportbedrijf Te Loo.
Een transportbedrijf met een rijke geschiedenis
De geschiedenis van Transportbedrijf Te Loo gaat terug naar de tijd waarin de wegen nog van klinkers en grind waren en paard en wagen de norm. In die tijd begon Gerrit Jan Te Loo met de verkoop van turf en zette daarna zijn eerste stappen als kolenboer. Toen de eerste vrachtauto werd gekocht werd hiermee turf gehaald uit Vriezenveen. In de jaren daarna vervoerde te Loo voornamelijk kolen en melk om vervolgens de verschuiving richting wegenbouw te maken. Het transportbloed werd van vader op zoon doorgegeven. Henri is inmiddels de vierde generatie van het familiebedrijf. Samen met zijn vrouw Audrey runt hij het bedrijf. “Voor mij was het altijd al duidelijk dat ik dit vak in wilde. Ik heb nooit wat anders gedaan,” vertelt hij.
Verhuizing naar Vorden: ruimte en comfort
De roots van Te Loo liggen in Eefde. 99 jaar lang waren zij hier gevestigd. “De ruimte was daar alleen beperkt, groeien was niet meer mogelijk. Daarnaast huurden we een hal in Almen om in de winter onderhoud uit te voeren aan de auto’s. Maar dat was natuurlijk geen ideale situatie,” vertelt Henri. Ze zochten naar een plek om verder uit te breiden en vonden die in Vorden. “Dit pand in Vorden kwam vrij en dat bleek voor ons ideaal.” Na de verhuizing werd daar het 100-jarig bestaan gevierd. De plek bood nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf. “We wilden een plek waar we ook bij konden wonen en dat hebben we gevonden. Daarnaast is er een verwarmde werkplaats waar we ook in de winter comfortabel kunnen sleutelen aan onze wagens.”
Werk voor de wegenbouw: Van asfalt tot machines
Te Loo is een veelzijdig transportbedrijf met een specialisatie in de wegenbouw. “We vervoeren materialen zoals grind, puin en asfalt en daarnaast ook machines. De klantenkring strekt zich uit van lokale bedrijven tot grote wegenbouwers in heel Nederland,” vertelt Henri. “In september ben ik nog een paar weken in Portugal geweest. Dit was een unieke klus waar levensduur verlengend onderhoud (LVO) werd uitgevoerd aan de wegen.” In samenwerking met een aantal collega-transportbedrijven werden grote hoeveelheden emulsie van bitumen en water naar Portugal vervoerd. Dit ging deels via vrachtschepen, waarna de vrachtwagens heen en weer reden om de emulsie naar de werkvakken te rijden. Het bedrijf heeft zeven vrachtwagens en vijf chauffeurs. Audrey houdt zich bezig met de administratie en Henri rijdt nog dagelijks mee op de vrachtwagen. Het werk is grotendeels nationaal, maar af en toe worden er internationale ritten uitgevoerd.
Verduurzaming en toekomstperspectieven
Henri is zich bewust van de noodzaak van verduurzaming, maar dit brengt volgens hem ook de nodige uitdagingen met zich mee. “We zijn ons nog aan het oriënteren op het gebied van duurzaamheid. De kosten zijn momenteel nog heel hoog. Zowel voor het rijden op waterstof als elektriciteit. En dan hebben we het nog niet over de belasting van het elektriciteitsnet. Het is lastig in te schatten welke kant het op gaat,” zegt Henri.
Een positieve kijk op herinrichting
Het Werkveld is volgens Henri een erg prettige vestigingsplek als ondernemer. “Het bevalt hier ontzettend goed,” zegt hij. Hij staat positief tegenover de plannen voor de herinrichting van het bedrijventerrein. “De gemeente kijkt daarin ook goed naar de behoefte van de ondernemers,” vertelt hij. Henri benadrukt het belang van groen, goed aangelegde looppaden en bereikbaarheid. Ook het kijken naar capaciteit van het elektriciteitsnet en netcongestie is volgens Henri belangrijk. “Helemaal met het oog op de toekomst, waar waarschijnlijk alleen maar meer elektriciteit gebruikt gaat worden, ook door ons. Het is goed dat daar nu collectief naar gekeken wordt.”
Recente reacties