Wat begon als een hobby, heeft hij uitgebouwd tot een professioneel autobedrijf: Classic & Ko. Een uniek bedrijf dat gespecialiseerd is in restauratie en onderhoud van alle modellen Jaguar, van nieuw tot oud. We spraken met Ko van der Kolk over zijn bedrijf en zijn nieuwste aanwinst: de autowasstraat.

 “Nadat ik een tijdje op Bonaire had gewoond, kwam ik zo’n 23 jaar geleden terug naar Nederland,” vertelt Ko. ”Als jong broekie, zonder een diploma op zak ben ik aan de slag gegaan”. Door keihard te werken heeft hij het bedrijf ontwikkeld tot een goedlopende zaak. Met drie vaste medewerkers repareren ze (vooral) klassieke auto’s. “Mensen komen van heinde en verre naar Vorden, want wat wij doen is vrij uniek. Het zijn vooral ‘de oude rotten in het vak’ die deze reparaties uitvoeren, maar zij gaan met pensioen. Hierdoor sluiten veel autobedrijven. Het is dus een uitstervend vak, maar wij worden steeds drukker.”

Unieke kans pakken!
Toen begin dit jaar de kans zich voordeed om een nieuwe tak erbij te openen, besloot Ko al snel om deze kans te grijpen. “Vanaf januari hebben we de wasstraat op ’t Werkveld overgenomen. De oude eigenaar was op zoek naar iemand die het wilde voortzetten en er zijn hele ziel en zaligheid in wilde steken. Iemand die het begrijpt en er echt iets van wil gaan maken.” Ko vertelt dat de gunfactor hoog was. “Wij maakten altijd zelf gebruik van deze wasstraat omdat we de gerepareerde auto’s netjes en schoon willen afleveren aan onze klanten.” Op dit moment wordt er hard gewerkt om de wasstraat aan te passen aan de eisen en wensen van deze tijd.
“Ik vind het best spannend want we gaan het roer behoorlijk omgooien. We gaan een wasstraat ‘on demand’ creëren. Dit zie je in de omgeving nog niet, dit maakt ons uniek.” Een andere reden voor deze keuze is dat dit financieel interessanter is. “Als je elke dag de wasstraat bemand moet hebben en kijkt naar het aantal wasdagen dan is dit niet efficiënt.” Ko benadrukt dat hij snelheid en kwaliteit belangrijk vindt. Om dit te kunnen waarborgen moest wel alles in de wasstraat vernieuwd worden. “Er wordt nu eerst gefocust op de wasboxen, en over vier weken komt er een nieuwe wasmachine. Een flinke investering maar dit is echt nodig want het was behoorlijk verouderd.”

Na je werk voor een betaalbare prijs je auto wassen
Om het mogelijk te maken dat klanten zelfstandig hun auto kunnen laten wassen, moest er een betaalzuil komen. “Onze buurman Awoba heeft deze ontworpen, terwijl een ander bedrijf de software heeft ontwikkeld. We zijn van plan om drie dagen per week bemand te zijn en de overige dagen onbemand open te blijven.” Hierdoor kunnen de tarieven omlaag en zijn we zeven dagen per week langer geopend. “Het is toch geweldig dat je na je werk, voor een betaalbare prijs, je auto nog even kunt laten wassen? Bovendien willen we ook de mensen blijven bedienen die liever wat hulp hebben en het misschien spannend vinden om de betaalzuil zelfstandig te gebruiken.”

Speciale bedrijvenpas
Zoals een echte ondernemer betaamt vertelt Ko dat hij ook iets heeft bedacht voor de bedrijven om hem heen op ‘t Werkveld. ”Elk bedrijf kan een speciale ‘bedrijfswaspas’ aanvragen. Aan het einde van de maand ontvang je de factuur. Er is ook een kortingssysteem gekoppeld: hoe meer auto’s je wast, hoe hoger de korting. Als eigenaar behoud je de controle en hoef je je medewerkers niet met geld op pad te sturen.”

Er moet de komende tijd nog flink doorgewerkt worden voordat ze open kunnen, zegt Ko. “We hebben zeker nog een half jaar nodig om alles neer te zetten zoals we willen. We streven ernaar om begin 2025 operationeel te zijn.” Dit is een mooie ontwikkeling voor t’ Werkveld, dat volgens Ko de afgelopen jaren sowieso positief veranderd is. “Er is veel opgeknapt en verbouwd, het is echt een verzorgd en groen aangeplant bedrijventerrein geworden, wat voorheen niet zo was. Iedereen respecteert elkaar hier en laat elkaar vrij in wat ze doen. Ik ben gelukkig op deze plek en blij dat ik hier mag ondernemen.”