Als we het over duurzaamheid hebben dan weten ze daar bij Bouwkeurgroep alles van. Als groothandel in zonnepanelen, en alles wat daarbij hoort, geven ze zelf het goede voorbeeld. “Zo’n anderhalf jaar geleden zijn we nieuw gaan bouwen aan de Handelsweg. Een mooie kans om het direct goed aan te pakken”, vertelt Johan Addink, eigenaar van de Bouwkeurgroep. ”We verwarmen met een warmtepomp, hebben geen gasaansluiting meer en het dak ligt vol met zonnepanelen. Alle verlichting gaat automatisch aan en uit en het gebouw is super goed geïsoleerd. Het resultaat: een ruim energiepositief nieuw pand.”
Vraag naar zonnepanelen is “booming”
“We zitten in een enorm luxepositie op dit moment. Iedereen wil zonnepanelen, dit zorgt ervoor dat we acht keer zoveel aanvragen hebben dan in laatste kwartaal van 2021. Een mooie ontwikkeling natuurlijk alleen merken we dat de levering van de materialen wel een uitdaging is. Wij leveren aan of samen met installateurs. Van een schroefje tot een compleet systeem, van installatieservice tot systeemdesign. We noemen onszelf groothandel+ omdat we zoveel meer doen dan alleen zonnepanelen.”
Ondernemers aanmoedigen tot energiebesparing
Op de vraag of ze ook de energiescan, geïnitieerd door Werkveld Vorden, hebben gedaan vertelt Johan: “Wij ontwikkelden destijds zelf energiescans en maakten energielabels dus voor ons was dit niet aan de orde. Inmiddels doen we dit niet meer.” Johan geeft aan dat hij dit initiatief wel van harte toejuicht. “Ik kan andere ondernemers alleen maar aanmoedigen om te gaan kijken waar op het gebied van duurzaamheid de grootste besparingsmogelijkheden liggen. Daar kan zo’n energiescan enorm helpend bij zijn. Want laten we eerlijk zijn alles wat er niet uit gaat uit, hoeft er ook niet in. Zonnepanelen maar ook een warmtepomp kunnen grote besparingen opleveren. Voor de laatste optie is niet elk pand geschikt, dus kijk daar wel goed naar.”
Samenwerking op ’t Werkveld
“Ik vind het mooi om te zien dat er op ’t Werkveld mensen actief zijn die de samenwerking tussen de ondernemers stimuleren en werken aan de verdere ontwikkeling van het bedrijvenpark. Zelf ben ik (nog) niet betrokken geweest bij de stichting maar ik denk dat dit zeker meerwaarde heeft voor het bedrijvenpark. Het communiceren van ontwikkelingen naar de ondernemers bijvoorbeeld vind ik erg belangrijk. Je buren kennen en weten wat er speelt maakt samenwerking zoveel makkelijker.” Want waarom zou je je klanten doorverwijzen naar een bedrijf aan de andere kant van het land als het ook lokaal kan? “Als ik de vraag krijg voor een warmtepomp dan schakel ik met lokale installateurs/adviseurs, die hier een straat verderop zitten. Dat zie ik toch wel echt als groot voordeel van een klein bedrijvenpark. De meeste ondernemers kennen elkaar gewoon en weten wat ze aan elkaar hebben.”

Recente reacties