“In 2012 heb ik besloten mijn horeca groothandel te verkopen en me volledig op de verkoop van kerstpakketten te gaan richten. Dit was stiekem hetgeen wat ik altijd al het leukste heb gevonden en ik merkte ook dat de vraag in deze markt groeiende was. Na de economische crisis in 2008 ging het in de horeca een stuk minder, het draaide alleen nog om de prijs. Ik merkte dat ik hier geen plezier meer uithaalde. Ik wilde graag weer opnieuw beginnen, een nieuwe onderneming gaan opbouwen.” En dat dit gelukt is blijkt wel als we een rondje lopen door zijn grote bedrijfshal op ’t Werkveld in Vorden.

Ooit begon hij met het verkopen van kerstpakketten als onderdeel van zijn horeca groothandel, inmiddels worden er in zijn enorme hal in Vorden ruim 85000 kerstpakketten per jaar ingepakt. We vroegen Leon Kranen, eigenaar van Kranen kerstpakketten, hoe het reilt en zeilt in deze toch wel seizoensgebonden branche.

Hoe zijn jullie op bedrijvenpark ’t Werkveld terechtgekomen?
“We zijn niet meteen in dit pand begonnen hoor, vertelt Leon. Toen we de eerste jaren in Lochem gevestigd waren, vond de productie plaats in Doetinchem. Het was altijd een zoektocht naar extra meters voor opslag. Door onze harde groei was de behoefte voor een bedrijfshal van goede kwaliteit dicht bij “huis” groot.” En toen was daar ineens dit pand op ’t Werkveld. “Het was een oud lelijk pand dus daar moesten we even doorheen kijken, maar het had wél genoeg meters om alles onder één dak te hebben: dus de productie, showroom en kantoor. We hebben het grootste deel zelf verbouwd, daar hadden we gelukkig de tijd voor doordat de piek voor ons aan het einde van het jaar ligt.”

Ja vertel, hoe zit dat eigenlijk precies? Ik kan me voorstellen dat jullie net voor Kerstmis topdrukte hebben maar wat doen jullie de rest van het jaar?
“We zijn de laatste drie maanden van het jaar echt idioot druk. We werken dan met 140 mensen, waarvan 120 jongeren uit de regio die kerstpakketten aan het inpakken zijn. Terwijl ons vaste team uit vijf medewerkers bestaat. Er komen 500 pakketten per uur van de band en we hebben er twee dus reken maar uit. Het is trouwens niet zo dat we de andere maanden niks te doen hebben hoor”, vertelt Leon.
“In februari beginnen we met het bezoeken van onze leveranciers en het samenstellen van het assortiment. In maart richten we onze showrooms in en april, mei en juni staan in het teken van het salestraject. We bezoeken dan onze bestaande klanten en leggen contact met prospects. Eind juni moeten de grotere deals, denk aan 1000+ werknemers, echt wel gesloten zijn, anders ben je gewoon te laat.”

En hoe werkt dat dan? Kiezen bedrijven hun kerstpakketten uit vanaf jullie website?
“We merken dat veel bedrijven, met name de grote klanten, toch graag komen kijken om te zien wat we allemaal aanbieden. Ze kunnen dan met behulp van onze relatiemanager hun pakket op maat samenstellen. We hebben daarom naast onze showroom in Vorden ook showrooms in Utrecht en Enschede.” Deze laatste staat nog in de steigers vertelt Leon. “We vinden het belangrijk om verspreid door Nederland showrooms te hebben zodat de afstand tot de klant beperkt wordt. We merken ook echt dat door een bezoek aan één van onze showrooms de slagingskans voor een order veel groter is.” Dat het inderdaad een veel beter beeld geeft wanneer je de producten echt ziet wordt duidelijk als Leon ons meeneemt naar de showroom. Van luxe tassen tot wijn en van uitgebreide themapakketten tot geursets; je kijkt echt je ogen uit. “Het persoonlijke contact en het uitleggen van de trends door onze relatiemanager zijn echt van toegevoegde waarde; mensen zien toch ineens hele andere mogelijkheden dan dat ze eerst in gedachten hadden.”

Op de vraag wat zijn bedrijf nou zo uniek maakt antwoord Leon; “ Ons brede assortiment, eigen transport en hoge service niveau. Om een voorbeeld te geven; we bieden twee keer zoveel producten aan als een Makro, wat toch echt één van de grootste spelers in de markt is. ‘Nee’ zul je bij ons ook niet zo snel horen, hoe moeilijk de vraag ook is, we zorgen ervoor dat we altijd alles waar kunnen maken wat de klant wil. Dat is soms best een uitdaging hoor. Onlangs kregen we bijvoorbeeld de vraag of we binnen een week een mooie broodplank konden leveren met een goed mes, ingegraveerd met de naam van de klant. Nou je ziet het, zegt Leon, al wijzend naar de productiehal, deze worden nu klaargemaakt voor verzending.” Goede leveranciers en een uitgebreid netwerk zijn essentieel om aan deze vraag te kunnen voldoen.

Duurzaamheid; een thema waar we niet meer omheen kunnen. Hoe pakken jullie dit aan?
‘’Wij vinden het belangrijk om bij te dragen aan vermindering van C02. Ook merken we dat dit bij de meeste klanten een thema is. We hebben een project lopen waarbij we bij elk pakket een boom planten. In de toekomst willen we dit nog tastbaarder maken zodat je ook kunt zien waar jouw boom geplant is. Met een QR-code kun je als klant het project en de ontwikkelingen volgen.”
Naast het meewerken aan verminderen van C02 heeft Kranen ook, daar waar het kon, gekeken naar de mogelijkheden voor energiebesparing bij de verbouwing van het pand. “Alle verlichting is bijvoorbeeld led en we hebben veel materialen hergebruikt.”

Jullie zitten nu alweer een aantal jaren op het bedrijvenpark ’t Werkveld. Hoe ervaren jullie de samenwerking met andere ondernemers?
“We proberen wel zoveel mogelijk zaken te doen met bedrijven in de regio en als het even kan ook in Vorden. Je wilt elkaar toch graag wat gunnen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik echt niet alle ondernemers op ’t Werkveld ken, terwijl dit wel belangrijk is. Ik zou er wel voor open staan om bijvoorbeeld één keer per jaar een bedrijfsbezoek te doen met daarna een hapje en een drankje. Dit deden we in Lochem ook altijd en werkt ontzettend goed. Je leert elkaar kennen, weet wat je aan elkaar kunt hebben en hoe je elkaar kunt vinden. Nog mooier is als de gemeente hierbij ook betrokken wordt zodat iedereen meteen op de hoogte wordt gesteld van de laatste ontwikkelingen en de bedrijvencontactfunctionaris ook weet wat er speelt bij de ondernemers. Alleen zo kun je elkaar verder helpen.